Carmen Giannattasio - Soprano - W
Evgenij Onegin, Teatro Massimo, Palermo
29/05/2023

“Si intitola Onegin ma, come si sa, è facile che Tat’jana ne diventi la protagonista. Così è stato anche nel corso delle recite palermitane, dove ha riscosso un successo personale Carmen Giannattasio. L’artista campana si trova perfettamente a suo agio in questo repertorio, in cui ha modo di far emergere la dovizia di un timbro rigoglioso, che si espande caloroso sin dalla celeberrima scena della lettera e che si increspa per suggerire le inquietudini, mobilissime, di un vibrante percorso emotivo. Tratteggia un’eroina combattiva, che tenta di non farsi travolgere dal destino avverso – e che proprio per questo rimane incredula di fronte al rifiuto di Onegin: bellissima è la chiusa del primo atto, in una sorta di ripiegamento improvviso che si spegne in un dolore raccolto. Nel finale ultimo, grazie all’energia di una vocalità vigorosa, oppone un’autentica, impenetrabile barriera sonora all’amore giovanile: nella deflagrazione del finale tragico, che sigla un distacco ineluttabile, definitivo, straziante.”

(Giuseppe Montemagno, Connessi all'Opera)


“In sinergico accordo con il podio il trio dei protagonisti vede Carmen Giannattasio piegare la rotondità del timbro e la sicura linea musicale ai tormenti di fanciulla immersa fra i libri, poi assorta nei pensieri del primo amore con il vigore e la disperazione dei turbamenti ad esso connaturati ed infine donna perfettamente integrata nel suo rango sociale. Non manca inoltre lo scavo psicologico che differenzia l’interpretazione lungo l’arco narrativo per una presenza scenica mai sopra le righe ed attenta alla maturazione del personaggio. Profondamente distinta è a questo proposito la sua Tatiana nella scena della lettera dove la spontanea e febbrile agitazione giovanile ha il sopravvento, rispetto alla rassegnata donna dell’alta società che del rimpianto ha fatto il doloroso substrato dell’esistenza.”

(Caterina De Simone, OperaClick)

Un ballo in maschera
Genova, Teatro Carlo Felice
27/01/2023

“E Amelia aveva la voce potente e ben governata di Carmen Giannattasio, autorevole in scena con alcuni momenti di indubbia forza comunicativa: è il caso della scena con Renato (“Morrò, ma prima in grazia”).”

(Roberto Iovino, la Repubblica)

La Traviata,Glasgow, Scottish Opera
30/10/2008

The Italian soprano Carmen Giannattasio has the ingredients to make a first-rate Violetta: good looks, a real understanding of Verdi style and a native command of the text..

Hugh Canning, The Sunday Times

Carmen Giannattasio's versatile, ringing soprano makes her an affecting Violetta

Anthony Holden, The Observer

Carmen Giannattasio is ravishing as Verdi's tragic heroine Violetta in a hedonistic production Carmen Giannattasio's Violetta is magnetic

Anna Picard, Independent on Sunday

Subtle variations in timbre, a pure sound and lengthy phrasing are there to be appreciated but so, too, is Carmen Giannattasio's taut portrayal of Violetta. Borrowing a few of the minx-like traits of her cigarette-girl namesake, this Violetta is no drooping flower but a thorny fighter against her fatal consumption and all the consequences of her empty life as a Parisian courtesan. Giannattasio inhabits the part with a flinty defiance while communicating her ultimate despair with touching rawness.

Lynne Walker, Independent

Carmen Giannattasio brings a voice of dark-hued power and fluidity to Violetta. [..] it develops to a magnificent, pathos-filled final scene.

Rowena Smith, The Guardian

At the centre is Carmen Giannattasio's wonderfully vivid Violetta. She presents a tough courtesan with a vicious temper and an iron will, but it's her very worldliness that makes her collapse so moving - far more so than the glamourpuss version purveyed in the past by Mesdames Gheorghiu and Netrebko. [..] Giannattasio uses everything she's got to shape the line and colour the words. [..] this is a deeply intelligent and profoundly affecting interpretation in the Cotrubas and Scotto mould.

Rupert Christiansen, Telegraph

His centrepiece is Carmen Giannattasio (pictured with her Alfredo, Federico Lepre), the Italian soprano whose Rossini made such an impact at Edinburgh and Garsington. She has the perfect looks. She also has the technique for “Sempre libera”, though Verdi exposes a brittle quality and she was unwise to attempt the unwritten high E flat. Above all she has what Verdi called anima (soul): her emotional honesty, not least in the tearful breathlessness of the letter-reading, makes her a far more moving Violetta than Anna Netrebko, the Violetta du jour.

Andrew Clark, Financial Times

La donna del lago, Festival di Edimburgo
18/08/2006

…Behold, a prima donna is born. Not, you may note, a diva - at least, not yet. (…) What distinguishes her in the early19th century Italian repertoire is that her voice has body and color from top to bottom. (…) Giannattasio is not interested in vocal acrobatics per se: she is too dramatically alert, as her showcase finale illustrated…

(Andrew Clark, Financial Times, 22 agosto 2006)

…Finding a cast capable of doing the work justice is still tricky, though thiocal acrobatics per se: she is too dramatically alert, as her showcase finale illustrated…

(Andrew Clark, Financial Times, 22 agosto 2006)

…Finding a cast capable of doing the work justice is still tricky, though this Edinburgh revival, beautifully conducted by Maurizio Benini, was in many respects a remarkable achievement. Carmen Giannattasio and Kenneth Tarver played Elena and James. Giannattasio took a while to settle dramatically…

(Timhat of her lover, the travestie mezzo-soprano Malcom. Giannattasio had all this and, rarer, a purity as yet uncompromised. If she can preserves this, it will distinguish her in whatever company she sing. In the Usher Hall, this purity (and very probably it alone) placed her in a vocal class one higher than…

(John Steane, Opera Now, November/December 2006)

Legal information
/
Privacy
/
Site map
/
Contact us
Copyright 2011 Stage Door Srl / p.iva 02460411206